Közeledik a karácsony és az ünnepek közeledtével egy szimulátoros számára a legjobb ajándék lehet valamilyen klassz hardver, lehetőleg elérhető áron.
Ebben próbálok segítséget nyújtani nektek most egy kicsit.
Az elmúlt időszakban vásároltam magamnak egy MOZA R3-as kormányt pedállal, ami egy elérhető és megfizethető termék, így arra gondoltam bemutatom most a terméket és megosztom a tapasztalataimat veletek.
Ha vásárlás előtt álltok, akkor mindenképpen érdemes elolvasnotok a cikket. Ezt már csak azért is javaslom, hogy nehogy olyan kormány mellett tegyétek le a voksotokat, amely hasonló áron jóval kevesebb élményt nyújt majd nektek.
Elsőként azért érdemes azt megnézni, hogy az R3 PC-s változatának melyek is a vetélytársai árban.
Egy kicsit nehéz helyzetben vagyok, mivel a MOZA egy komplett kormány és pedálszettet ad 170.000 Ft körüli áron, míg a konkurencia ebben az árkategóriában leginkább bázisokat árul, amelyek pedállal és kormánykerékkel kiegészítve lényegesen magasabb árkategóriát képviselnek.
De nem baj, akkor is érdemes megnézni milyen hasonló termékek vannak a piacon.
A Mad Catz M.X.2 Pro Racing FF Wheel hasonló áron, a Thrustmaster T248R PS5/PS4/PC 50.000 Ft-al olcsóbban, míg az itthon nagyon preferált Logitech G923 Driving Force 60.000 Ft-al olcsóbban szerezhető be.
Igazából hasonló tudással, hasonló paraméterekkel rendelkező kormányt ebben az árkategóriában nem tudtok mást beszerezni. A MOZA R3 egy kicsit drágább mint az itthon annyira kedvelt termékek, de tudásban nem lehet egylapon említeni velük.
Míg a Thrustmaster, a Mad Catz és a Logitech valamivel olcsóbb termékei hybrid drive rendszerrel rendelkeznek, addig a Moza kormányokban a direct drive technológia kapott helyet.
Mi is pontosan a hybrid drive és a direct drive?
A hybrid drive technológia esetében a motorról egy áttétel (fogaskerék, szíj) kerül át az erőhatás a kormánykerékre. Ennek a technológiának megvannak a maga korlátai és egy idő után bizony a hátrányaival is találkozhat az ember, ahogy az egyes áttételben nagy erőhatásnak kitett alkatrészek elkezdenek kopni.
A direct drive technológia esetében ezek az áttételek mellőzésre kerültek és a kormánykerék magára a motorra csatlakozik. Ezzel a megoldással számtalan kopó alkatrészt lehet kizárni a körből, ami csökkenti a meghibásodás esélyét és nem utolsó sorban gyorsabb visszajelzéseket tudunk kapni a kormányról.
A kettő közül egyértelműen a direct drive technológia számít fejlettebbnek és persze ennek megfelelően valamivel drágábbnak is.
De nézzük mit is kapunk a MOZA R3 dobozában. A csomagban megtalálható a kormánybázis, ami ötvözött alumíniumból készült. Ezen belül található a motor maga, ami az egész technológia lelke.
A házból egy tengely jön ki, amit tetszőlegesen forgathatunk balra és jobbra, ugyanis nincs olyan rajta mint végállás. Ez pedig ritka nagy előny.
A kormányhoz tartozik még egy tápegység, ami az áramellátásról hivatott gondoskodni.
Ezt hátra kell bedugni a megfelelő csatlakozóba. Érdemes figyelni, ugyanis a kormány hátán számtalan csatlakoztatási lehetőséget lehet találni.
Bedughatjuk a dobozban található pedált, de utólag vásárolt eszközöket is csatlakoztathatunk a rendszerünkhöz. Van lehetőség kijelzőt, kéziféket, váltót és vészleállító kapcsolót is csatlakoztatni a kormányhoz és ha ezt megtesszük egy egész komoly kis szimulátoros cucc állhat össze a kezünk alatt.
Az R3 bázisról mindenképpen érdemes tudnotok, hogy nem a legerősebb, ugyanis ettől sokkal erősebb rendszereket is gyárt a Moza.
A kormány 3.9 Nm erő átadására képes. Ez kevésnek tűnhet, de azt hiszem bőségesen elég, sőt szerintem még sok is. A Thrustmaster kormánya 3.5 Nm-t, a Mad Catz kormányánál hivatalos adatot sem találni, míg a Logitech G923 Driving Force 2.3 Nm-t tud.
Ebből az összehasonlításból látszik, hogy mennyivel is komolyabb kormány a Moza R3.
A bázishoz még tartozik egy asztali rögzítő, amit négy csavar segítségével kell a bázishoz rögzíteni. Ez biztosítja, hogy a kormány biztosan álljon az asztalon.
Az egyetlen hiba ezen a területen a puha elcsúszásgátló öntapadós habszalag, ami ha gyakran szerelitek le és fel a kormányt, akkor bizony hajlamos megadni magát. Szerencsére ezt viszonylag egyszerűen lehet pótolni és akkor újra teljesértékű lesz a rögzítés.
A dobozban külön kapott helyet a kormánykerék, amit egy versenyautós megoldással lehet felpattintani a bázisra.
A kormánykerék szintén alumínium ötvözetből készült, ahogy a váltókarok is. A kormányon összesen 22 gombot találhattok ami szerintem bőségesen elég. Nem mondom jó lenne egy-két tekerhető kapcsoló (fékerő állításhoz és más hasonló dolgokhoz), de ezek nélkül is lehet élni.
A kormánykerék felső részén egy 10 ledes kijelző található, ami az aktuális fordulatszámot jelzi ki.
A kormánykerék alumínium váza 6 csavarral van rögzítve és ezt akár le is lehet cserélni. Ez akkor fontos, ha mondjuk nem tetszik a köralakú kormánykerék és inkább F1-es vonalat szeretnétek követni. A MOZA erre is lehetőséget biztosít, ugyanis ilyen stílusú kereket is árulnak kb. 20.000 Ft-os áron.
Itt azért fontos megjegyezni, hogy alapból kapott kormány fogása nagyon jó és a használta egyáltalán nem kényelmetlen.
Az egész kormány átgondolt és látszik, hogy igyekeztek a szimulátoros igényeket kielégíteni a fejlesztés során.
A dobozban ezen kívül még a pedálszett található meg.
Természetesen itt is minden alumíniumból készült és minden állítható, módosítható és alakítható szabadon és ízlés szerint.
Alapból a talpra két pedált kell felrögzítenünk (gáz és fék), de lehetőség van egy harmadik pedál megvásárlására is (kuplung), ha erre lenne igényünk.
Ezen kívül a gyári rugókat is cserélhetjük keményebbekre, ugyanis a MOZA ebben is a partneretek lesz.
A rugókészletért kb. 9000 Ft-ot, míg egy teljesen egyszerű kuplung pedálért 20.000 Ft-ot kell fizetni és persze loadcell technológiás pedálokat is készít a MOZA.
A két pedálos szett összeállítása és beállítása kb. 10 perc és ezt követően máris lehet csatlakoztatni a kormánybázishoz és indulhat is a játék.
De milyen is játék közben a MOZA R3?
Jogos kérdés és elég egyértelmű választ lehet rá adni. JÓ.
Ha kormányt váltotok, akkor az első időkben ne számítsatok nagy eredményekre. Ennek oka, hogy egyszerűen megszokást igényel a direct drive rendszer és a pedálok.
Azonban ha sikerül megszoknotok, akkor garantáltan gyorsabbak lesztek. Ennek egyszerűen az az oka, hogy sokkal jobb visszajelzéseket kaptok a kormánytól mint amivel eddig találkoztatok és ennek köszönhetően sokkal jobban tudjátok kontrollálni majd az autó viselkedését is.
Számomra a Force Feedback egy kicsit erős és ezért nem használom teljes erővel az eszközt, de szerintem ezzel sokan így lesznek. A 3.9 Nm már annyira sok, hogy a kormánnyal gyakorlatilag küzdeni kell 100%-os erőnél, míg balesetnél érdemesebb el is engedni azt.
A játékokban nem lesz panaszotok a kormányra. Természetesen a régebbi játékokkal nem minden esetben boldogul az eszköz, de azért általában a szimulátorosok megtalálják és be is tudják majd állítani a vezérlőt a kedvenc játékukban.
A támogatott játékok listája nagyon komoly.
Íme a teljesség igénye nélkül: Assetto Corsa, Assetto Corsa Competizione, Dirt Rally, Dirt Rally 2.0, Dirt 4, F1 2018, F1 2019, F1 2020, F1 2021, F1 22, F1 23, F1 24, F1 25, WRC Generations, Project CARS 1, Project CARS 2, Project CARS 3, iRacing, Forza Horizon 4, Forza Horizon 5, Live For Speed, Automobilista, Automobilista 2, Richard Burns Rally, rFactor2, Euro Truck Simulator 2, American Truck Simulator, KartKraft, WRC 9, WRC 10, BeamNG.Drive, MudRunner, Wreckfest, RaceRoom Racing Experience, CarX Drift Racing Online.
Amit még mindenképpen ki kell emelni az a Moza Pit House program, amivel rendkívül jól lehet finomhangolni az eszközt és számtalan profilt tudunk beállítani, akár egyes játékoknak megfelelően is.
Gyakorlatilag a pedálok fogáspontjától kezdve, a kormányszögön át, a fényekig mindent is át lehet állítani.
Ami nem hátrány, hogy a Moza programja nem eszi meg az erőforrásokat a háttérben és folyamatosan érkeznek hozzá a frissítések. Ezt pedig ki kell emelni, mert néhány gyártó hadilábon áll a megfelelő háttérben futó szoftverekkel.
Összességében egy igazán jó ár-értékarányú kormányt kaphattok, ha a voksotokat R3 mellett teszitek le.
Persze a Mozának vannak ettől jóval komolyabb kormányai is, hiszen ott az R5, az R9, az R12 és az R25 is (ez utóbbi már 25 Nm-es erővel rendelkezik, ami számomra feleslegesnek tűnik).
A Moza mellett szól még a remek kiegészítések, hiszen a bázishoz gyakorlatilag bármit lehet csatlakoztatni, így szépen lassan egy kis spórolással egy igazi szimulátoros mennyországot tudtok magatoknak kiépíteni dashboarddal, kézifékkel és kézi váltóval.
Összességében csak javasolni tudom a számotokra a MOZA R3 Bundle for PC megvásárlását, hiszen a legjobb eszközhöz juthattok hozzá azt hiszem a legjobb áron.
A vásárlás több helyen is lehettséges, de én jelenleg azt javaslom hogy figyeljétek a MOZA hivatalos oldalának a Black Friday akcióit, ugyanis egészen biztosan olcsóbban lehet majd hozzájutni a kormányhoz.
Értékelés: 4.8/5
Pro:
- Ár-érték arány
- Direct Drive technológia
- Robosztus kialakítás
- Cserélhető kormánykerék
- Valósághű erőhatások és visszajelzések
- Sok és szabadon programozható gomb a kormányon
- Nagyszerű szoftveres háttér
- Játéktámogatás
- Nagyszerű hardveres támogatás számtalan kiegészítővel.
Kontra:
- Felfogatásnál használt tapadássegítő gyenge minősége
- Néhány tekerőgomb jó lett volna a kormányra
A MOZA R3 Bundle-t ezen a linken keresztül érdemes megvásárolnotok, hiszen a PC-s változat éppen meghaladja a 100.000 Ft-ot!