X

Rennsport teszt

Az elmúlt évek egy kicsit elkényeztették a szimulátorosokat és az idei év pedig gyakorlatilag a kánaán.
A gyártók mintha felismerték volna, hogy a sokáig mostohagyerekként kezelt autóverseny játékokban igen is van potenciál és van fizetőképes kereslet is ezekre a játékokra.
Persze ebben fontos szerepet játszik a valódi autóversenyzés népszerűsége is és a sokak által kedvelt márkák feltűnése különböző versenysorozatokban.

Az utóbbi 1-2 hónapban olyan játékok érkeztek mint az Assetto Corsa Rally, a LeMans Ultimate, a Project Motor Racing vagy a Rennsport.
Mit ne mondjak elég erős mezőny ez így az év végére, de ez nekünk csak jó.
Főleg ha belegondoltok, hogy ezek a játékok olyan versenyzők mellé érkeztek meg mint az iRacing, a EA WRC, a BeamNG, az Assetto Corsa vagy az Assetto Corsa Competizione.

A mai napon a Rennsport címet viselő játékot szeretném nektek kicsit alaposabban bemutatni, mert a surranópályán osonó játékban van potenciál és kellemes meglepetést okozhat a számotokra.

A Rennsport fejlesztéséért a Competition Company és a Teyon volt a felelős, bár a konzolos változatoknál már találkozhattok a Nacon nevével is.
A fejlesztés hosszú folyamat volt, amit egy nagyon komoly béta teszt zárt le a megjelenés előtt. A béta tesztben igyekeztek kiszűrni a fejlesztők az összes hibát és tökéletesíteni a játékot.
A fejlesztés során fő cél az volt, hogy a látvány találkozzon a valósághű versenyzési modellel, ami élményt jelenthet majd a szimulátorosok számára mind PC-n, mind XBOX-on vagy Playstationön játszák a játékot.

Ehhez az ambíciózus elhatározáshoz az Unreal Engine 5-öt vetették be a fejlesztők. Ez a motor úgy tűnik most elég népszerű lesz az autós játékot fejlesztők körében, ugyanis az Assetto Corsa Rally alatt is ez a szív dobog.
Persze az Unreal Engine 5-nek megvannak a maga korlátjai, így igazából nem alkalmas jó autóverseny játék készítésére. A Competition Company ezért úgy határozott, hogy saját fizikai és gumi modellel egészítik ki az Unreal motorját.
Azt hiszem ez helyes döntés volt részükről, mert így a szép grafika mellé még a szimulátorosok számára nagyon fontos dolgokat is a tökéletességig tudtak csiszolni.

De nézzük is inkább a hosszú bevezető után, hogy milyen játék is a Rennsport és mi vár rátok ha megvásároljátok a programot magatoknak a Steamen vagy az XBOX/Playstation áruházaiban.

Az elindítás után a kezdőképernyőn egy Porsche látható, aminek köszönhetően a teljesen laikusok is képet kaphatnak, hogy milyen autókkal lehet majd találkozni a játékban.
Egy gombnyomással azonnal a főmenüben találhatjuk magunkat. Nem kell intrót, felesleges videókat nézegetni, hiszen rögtön a közepébe csöppenünk a dolgoknak.

A főmenü világos ás átlátható. Nagyon sok időt el lehet tölteni az egyes részeken és nagyon sokszor fogtok majd erre kalandozni finomhangolás céljából ezt bátran állíthatom.
A főmenüből érhetőek el a személyes adatok, a versenyeinkkel kapcsolatos információk, a beálíltások és természetesen a különböző versenymódok is.

Összesen három lehetőség közül lehet választani. A Single Player módban gyakorlásra, egy verseny lefutására vagy bajnokság végigjátszására nyílik lehetőség. A Quick Play módban és a Multiplayer módban a fejlesztők vagy játékosok által indított szervereken csapathatjuk.

Ehhez persze azért előtte érdemes egy kicsit gyakorolni és a beállításokra is megfelelő hangsúlyt fektetni.
Érdemes kitapasztalni, hogy melyik autó és pálya fekszik a stílusunknak leginkább és ennek megfelelően elindulni a fejlődés útján.

Jelenleg 19 autóval versenyezhettek a játékban, amelyek különböző kategóriákba tartoznak:

GT3

  • Aston Martin Vantage GT3 EVO
  • Audi R8 LMS GT3 EVO II
  • BMW M4 GT3
  • Ford Mustang GT3 (pre-order bónusz autó)
  • McLaren 720S GT3 EVO
  • Mercedes‑AMG GT3 Evo 2020
  • Porsche 911 GT3 R (992) és változatai (EVO, Cup, Rennsport-kivitel)

GT4

  • Audi R8 LMS GT4
  • BMW M4 GT4

TCR / túra-autó / “tin-top” kategória

  • Audi RS3 LMS TCR
  • Hyundai Elantra N TCR

Prototípus / Hypercar / LMDh

  • BMW M Hybrid V8 (LMDh / endurance autó)
  • Porsche 963 LMDh (Hypercar / endurance prototípus)
  • Praga R1 (kis, könnyű prototípus / sportautó kategória)

Speciális / Cup / egy-márkás / exkluzív autók

  • Porsche Mission R (elektromos / koncepció-autó)
  • Porsche 911 GT3 Cup (992)

A pályák listája jelenleg 14 helyszínt számlál, de egyes helyszíneken több nyomvonalon is kipróbálhatjátok magatokat.
A játékban az Autodromo Nazionale Monza, Circuit de Spa-Francorchamps, Daytona International Speedway (Road Course), Fuji International Speedway, Hockenheimring, Jeddah Corniche Circuit, Road Atlanta, Goodwood Hillclimb, 8ETA, Crest da Cauras, Founder’s Track, Orchard Road Street Circuit, Nürburgring GP és Nürburgring Nordschleife vár benneteket.

Tudom ez így elsőre kicsit karcsúnak tűnik, de éppen elégnek gondolom a jelenlegi felhozatalt, amelyben tényleg egészen ritka dolgokkal is találkozni, hiszen ki ne szeretne végig gurulni a Goodwood Festival pályáján egy igazán klassz autóval.

A betöltés után pedig tényleg jöhet a Rennsport megtapasztalása, ami egy rögös út lesz, de szerintem egészen gyorsan ráéreztek majd az ízére.

Grafika:

Az Unreal motorját azt hiszem senkinek nem kell bemutatni. A motor grafikailag igazán fejlett és gyakorlatilag mindent ki lehet belőle hozni, amiről egy fejlesztő álmodhat.
A Rennsportnál is igyekeztek így tenni, de az eredmény szerintem egy kicsit felemásan sikerült és végig egy furcsa kettősséget éreztem a teszt alatt.
A pályák, a kocsik a cockpitek és még az apró részletek is nagyon szépen ki lettek dolgozva, de azért vannak olyan részei a játéknak amelyek elég illúziórombolóak.
A szemünk elé táruló látvány még alacsonyabb grafikai beálíltások mellett is bőségesen megütik a jelenlegi mércét, de ha hátra felé pillantunk akkor már kellemetlen élményekben lehet részünk.
A visszapillantóban látható látvány több mint lehangoló és akkor még nagyon enyhén fejeztem ki magam. Személy szerint szeretem látni a pályát és a környezetet is a tükörben, azonban a Rennsport itt nagyon alul teljesít.
A tükörben kb. 50 métert látunk hátra és akkor is csak a pálya aszfaltját és az autókat, bár ez valamilyen szinten állítható és módosítható, az élmény amit a tükörbe látunk köszönő viszonyban sem lesz előttünk látható pályával.
Mondhatnátok, hogy ez egy online játékban elég kell hogy legyen, de szerintem nem elég…2025-ben pedig egyszerűen szánalmasan kevés.
A tükör kidolgozatlansága előtt egyszerűen érthetetlen. Nem hiszem, hogy jelentősen több erőforrást emésztett volna fel egy igényes megoldás.
Persze idővel ezzel majd megtanultok együtt élni, de az elején egészen biztosan furcsának találjátok majd Ti is.

Irányítás:

Furcsaságban persze itt sem lesz hiány, amit még néhány anomália is kiegészít majd. Az irányítás megfelelő beállítására bizony rá kell szánni az időt.
A játékban lehetőség van kormánnyal, billentyűzettel vagy kontrollerrel játszani. Én igazából csak kormánnyal próbáltam ki a Rennsportot, de sokat kellett szenvednem amig a Moza R3-as tökéletes összhangba került a játék.
Miután sikerült megtalálnom a megfelelő elfordulást, kormányszöget és minden egyebet szinte új életre kelt a Rennsport és kezelhetővé és kontrollálhatóvá váltak az autók.
Ehhez persze sokat kell kísérletezni, amihez nem biztos hogy minden játékosnak nagy kedve van.

Fizika:

Na ezen a területen azt kell mondanom, hogy egészen jól teljesít a játék. A beálíltások módosítása valóban hatással van az autónkra és bizony olyasmire is figyeltek mint a gumik túlterhelése és elmelegítése.
Az előzések nehezek a hasonló teljesítményű autókkal szemben és sokszor körök kellenek egy-egy sikeres és biztonságosan végrehajtott manőverhez.
Persze ezen a területen is van még mit javítani, de összességében ebben a játékban legalább az alapok jónak tűnnek.
Meg kell szokni itt is a fizikát, de ha ráéreztek, akkor szerintem meglátjátok majd benne a potenciált Ti is.

Hangok:

Itt csak a nyomorúság és a gyász kifejezés ugrott be hirtelen. A hangok különösebben nem jók. Egyetlen egyszer sem éreztem azt, hogy egy több száz lóerős autóban kergetem a legjobb köridőt bömbölő motorral.
Jellegtelen hangok tömege, amelyektől százszor jobbakat érdemelt volna a játék.
A cockpitből talán a legrosszabbak a hangok, de a többiért sem érdemelnek dicséretet a fejlesztők.
Elképzelhető, hogy valóban ilyen hangok vannak a versenyautókban, de ez nekem itt kevésnek tűnik.

Játékmenet:

Ez az a rész, ahol igazából elvérzik a Rennsport. Egy multiplattform játékról van szó, ami azt jelenti, hogy az online megmérettetéseken a konzolos és a PC-s játékosok egymás ellen játszanak.
A konzolosok persze a kontrollerhez kapnak segítséget és a játék soha nem engedi el igazán a kezüket, így gyakran előfordulhat az a helyzet, hogy egy PS5 játékos sokkal jobb féktávokat tud venni, sokkal biztosabban tudja uralni az autót mint a kormány mögött ülő PC-s játékos, aki ennek köszönhetően egy kicsit hülyének is érzi magát.
Szerencsére a közös plattform lehetősége kikapcsolható lenne, de akkor meg játékosokat nem fogunk találni.
A játékosok hiánya szembeötlő volt az egész teszt alatt.
Az online futamokra jellemzően 3-4 autó állt fel, akik sok esetben már a rajttól sem tudtak elrugaszkodni, így a körözéseim sokszor teljesen magányosan teltek.
Hiába vannak átvéve más játékokból szabályok, ha egyszerűen üres maga az online tér és ez elszomorító tud ám lenni.

Lehetőség lenne egyedül is játszani, de valahogy ez sem az igazi. Még a köridő hajszolása a hotlap módban egészen élvezetes.
Ezen kívül lehetőségünk van még egy versenyt futni valamelyik pályán vagy pedig futhatunk az előre lefektetett bajnokságokban tetszés szerint.
Sajnos ami itt megkeserítheti az életünket azok a gépi ellenfelek, akik sok más játékhoz hasonlóan itt is előre eltervezett utakon közlekednek és egyáltalán nem zavarja őket az autónk.
Ennek köszönhetően nekünk kell gyakran alternatív íveket választani és ekkor sem biztos, hogy kiforgatás nélkül túlélünk egy futamot.

Egy szó mint száz, marad az emberhiánytól szenvedő online rész vagy pedig szépen próbáljuk javítgatni a köridőket.
Ez pedig hosszútávon elég unalmassá teszi majd a játékot.

Konklúzió:

Alapvetően nem lenne rossz játék a Rennsport. A fizika és a figyelt adatok a helyükön vannak és valóban hatással vannak az autó viselkedésére.
Persze hibáktól ez a játék sem mentes, de legalább az alapvető fizika jó és jól működő.
Patchekkel valószínűleg sikerül majd javítani a hibákat, de egy olyan területen próbál meg sikereket elérni a játék, ahol az iRacing dominál a szimulátorosok között, a trónkövetelők pedig rendre kudarcot vallanak.

Ha egy kicsit játékként tekintetek a Rennsportra, akkor egészen jól eltudtok vele szórakozni majd.
Persze ha esetleg kicsit több versennyel és versenyzővel lehetne találkozni, akkor az online rész miatt érdemes lenne időt szánni a programra, de ehhez nem éppen a legjobb időpontban jelent meg a játék.

Ha megvásároltátok a programot, akkor egészen biztosan találtok majd benne olyan értéket ami miatt újra és újra betöltitek majd és nem érzitek kidobott pénznek a ráköltött összeget, de sokkal jobb és sokkal több is lehetne a Rennsport.
Azt hiszem erre mondják azt, hogy többre hivatott.

Toya: Szimulátorozás, régi játékok gyűjtése és egy állandó kiállítás létrehozásának álma. http://www.hsw.hu http://jatekmuzeum.blog.hu
Related Post