X

Pointer4 interjú

Mióta foglalkozol számítástechnikával és mikor kerültél először kapcsolatba az autóverseny játékokkal?
Commodore+4 el kezdtem, még valamikor 1985 magasságában, bár autós játékra csak egy-két évvel későbbről emlékszem. C64-en volt talán ami komolyabbnak nevezhető akkori mércével, például a TestDrive sorozat, Accolade-es F1 játék, StuntCarRacer. Ezek után az Amigás autós játékok hada következett, majd PC, és az első NFS ami akkor szemet gyönyörködtető újdonságnak számított.
Most hogy így rákérdeztél, eszembe jutott, pont egy autós játék miatt váltottam PC-re. A Destruction Derby volt az, amiben először láttam autót törni, füstölni, tönkremenni látványosan. Akkor határoztam el, hogy olyannak otthon kell lennie.
Komolyabbnak nevezhető szimulátor programokkal csak megkésve futottam össze. Counter-Strike ligameccsek vonták el a figyelmem, lemaradtam a GP Legends meg a Nascar 2003 korszakról, az első LFS-ekről, GTR 1 ről…
Nagy űr keletkezett bennem autós játékok terén, mert maradtak a nagyon komolytalan színvonalon (azok, amelyekkel kapcsolatban voltam), miközben egyre jobb játékvezérlő kormányok jelentek meg a piacon, plusz az egyre komolyabb grafikára képes videó kártyák.
Kiaknázatlannak tűntek az akkori erősödő hardverek a szememben, amíg rá nem jöttem, hogy én vagyok a vak. Szinte egyszerre sikerült beszereznem a RACE The WTCC és az LFS akkori verzióját. Onnan pedig fórumról fórumra ugrálva találtam rá a többi komolyabb szimulátorra.

Számtalan PC-s autóversenyt kipróbáltál már. Melyek az igazi kedvenceid?
Azt vettem észre, hogy szinte mindegy melyikkel játszom, a hangulatot mindig a csapattársakkal való beszélgetés, marháskodás, versengés adta. Így mind az rFactort, a GTR2-őt, az LFS-t, nKPro-t, iRacing-et, egyaránt a nagyon jó kategóriába sorolnám. Mindegyik egy kicsit más, másban erős, másban vannak hátrányai. Amiben nagyon sok lehetőséget látok a fejlődésre az az iRacing. Az sem tökéletes, de ott van a legaktívabb a fejlesztőgárda (mondjuk ez az anyagi vonzata miatt ez szinte egyértelmű), bennük rejlik a legtöbb lehetőség a jövő tekintetében. Nem zárkóznak el semmitől, ha mindenki beugrándozó nyulat akarna az útra, akkor 3 hónap múlva valószínűleg ott lenne a frissítésben. Bár azt figyelembe kell venni, hogy liszenszek és szabályok nagyon kötik őket, és módolásra nagyon nem nyitottak. Viszont egy ligát, olyan mértékben támogatnak, ami szinte egyedül álló eddigi magyar szimulátoros közösséggel szemben. Az iRacers.hu liga beindításához fejenként ~10.000Ft-nyi kedvezményt adnak a tagoknak, illetve a szerverindításhoz is hozzájárultak a rendszerükön belül. Bár nekik ez így is megéri, de mára már több száz ezer forint engedményről beszélünk, hála ezért Santibinek a szervező munkájáért.
Figyelemreméltó változások lehetnek, a már lassan másfél éve akár minden nap megjelenő új LFS-nél, plusz az rFactor 2 tekintetében, és az nKPro-nál is csörgedeznek az újdonságok.
Annyit lehetett csalódni mostanában, – ha az ember könnyen hisz a marketing szövegeknek – hogy már mindenhez szkeptikusan kell állnia a mai játékosnak. Olyan árkád játékokat harangoztak be szimulátornak, amelyektől égnek áll az ember haja.

Sokan a különböző cockpitek révén ismernek téged. Mikor jött az ötlet, hogy az asztalra szerelt kormányról válts valami egyedire?
A G-25 megvétele után, a TestDrive Unlimited-ben akartam „krúzolni” egy régi V8-as Ford-al, akkor tűnt igazán idegesítőnek a magas elhelyezése a váltórúdnak, és a pedál idétlen és kényelmetlen szöge a lábamnál. A vezetési élmény növelése volt csak a cél, és itt még nem is beszélhetünk vérbeli szimulátor programról.
A mozgó szimulátor felé elindulásra, már nem emlékszek ennyire határozottan. Hosszú hónapok olvasgatása a neten, és alkatrész keresgéléssel eltöltött sok idő alatt beleszerettem azokba a videókba amikkel találkoztam, és talán valamilyen birtoklási vágy, vagy rajongás miatt akartam magamnak is egy ilyet.
Ennek ma már hatalmas piaca van, könnyű a neten ilyen fotókat találni, és egy állványt akár a Gran Turismohoz, vagy Forzához is nyugodtan megvehet az ember, közel sem kell itt komolynak nevezett szimulátor programokról beszélni.
Jut eszembe, most jelent meg a TestDrive 2, este nosztalgiából ki is kell próbálni, remélem nem ér csalódás.

Akik figyelemmel követik munkádat tudják, hogy több cockpitet készítettél eddig, de a jelenlegi az ami megfelel az elvárásaidnak. Mennyivel nyújt többet, mennyivel nagyobb élmény egy mozgó fülkében játszani?
Első körben a pneumatikus cockpit igazán élvezetes volt mint működő fémszörnyeteg, de a vezetéshez a nagy tömege miatt adódó lomhasága nem adott túl sok pluszt. Nagyobb nyomású kompresszorral sokkal használhatóbb, csak azok a szerkezetek nem lakásba valók, iszonyat hangosak. Inkább a repülő szimulátorokhoz javasolnám.
Az elektromos megoldás – amikor csak a szék mozog – több szempontból használhatóbb. Eleve a három monitor csak így oldható meg, mert egy LCD panel, a fizikai rázkódástól hamar pixelhibás lenne, a tömegéről nem is beszélve. Kevesebb helyet foglal, halkabb, és ablaktörlő motorokkal olcsóbb is sokkal.
Ami igazán fontos, hogy csak az ülést mozgatva, sokkal gyorsabb, és a kicsi mozgásokat is jól tudja közölni. Egy kis beállítási trükkel, az autó megcsúszását is jól érzékelteti a vezetővel.
Az élményhez sokat hozzátesz, hogy megéri-e az árát az persze más kérdés.

Bár az élmény biztosan hatalmas lehet, de az időeredményeken látszik, hogy szinte minden erőhatást érzékelsz?
Igen, a időeredményeken határozottan látszik, jobb időket futok ha kikapcsolom. Alapból sem számítok gyorsnak a pályán, de ez még egy kicsit el is vonja a figyelmet, és megnehezíti a jó íven tartást.
Viszont ha előröl kellene kezdenem, akkor is megépíteném. Igaz, hogy mostanában nagyon keveset tudok csak játszani, de ha nem lenne, már hiányozna. Nagyon jó a hangulat esténként, amikor hallani a sok sok embert a rádióban, és próbál közöttük boldogulni az ember.
Ha nem fontos a futam, vagy már csak az élvezet miatt megyek, gyakorlok, kőrözgetek, akkor használom csak a mozgatást. Meg persze, ha a jönnek a haverok kipróbálni.

Melyik az a játék, amelyikben a legjobban kitudod használni a cockpitben rejlő lehetőségeket?
Az iRacing és az rFactor a legjobban támogatott, és a legtöbb fizikai információt kiküldő szimulátor.

Persze nem álltál meg a cockpitnél, ezt jól tudom, de az olvasóknak elsorolnád mi minden áll szolgálatodba ha autóversenyzésre támad kedved?
Talán csak az iRacing már egy ideje, ami rendesen be van lőve. Elég összetett az indítás, külön programja van szinte mindennek.
Meg kell hajtani a kormányon lévő LeoBodnar panelt, a SymProject fordulat, fokozat, és sebesség visszajelző paneljét (a nagy fordulatszám mutatós órával, amit imádok).
A három monitor Eyefinity üzemmódba kapcsolására is oda kell figyelni, főleg ahogy az ATI driverek hónapról hónapra bolondoznak.
Külön program indítja Telemetria programot a kis motec monitorra, bár iRacing-nél ez most csak részidőre korlátozódik.
A Fanatec fékhez van még plusz program, ami a kerék blokkolásnál rázza meg a pedált.
Az ülés mozgatásához pedig az X-Sim programot kell futtatni, szerencsére, ezek mindegyike elég stabil, még nem hagytak cserben.

Bár a módolás még az olcsóbb megoldás, de ez is sok anyagi áldozatot követel. Megtudnád mondani hozzávetőlegesen eddig mennyit fordítottál a cockpit tökéletesítésére (monitorok, kijelzők, stb…)?
Hú, erről inkább ne beszéljünk, mondjuk hogy azt, hogy túl sokat, de élvezettel telt minden percem, nem sajnálom. Ráadásul az asszony is olvasni fogja a cikket. Egy ablaktörlős mozgó-szimulátort kilehet hozni száz-ezer forint alatt, persze szerszámoktól és műszaki jártasságtól függően. Persze ha csak egy egyszerű fém keretet akar az ember, üléssel, azt egy hegesztővel, és egy autóbontós üléssel akár tíz-ezer forintból is.

Mit tanácsolsz azoknak akik kedvet éreznek egy hasonló berendezés építésére? Hol találhatnak meg téged, milyen fórumokon kérhetnek tőled tanácsot?
Csak azt, hogy ne hallgassanak a közvetlen ismerősökre, így is úgy is bolondnak nézik. Nézzenek be az SG.hu cockpit fórumára, ott magukhoz hasonló emberrel találkozni, ott én is mindig megtalálható vagyok.
Tudok pár lelkes kollégáról, ahol már kész vagy félkész állapotban van a vezérlőelektronika, illetve sok más cockpit-ot érintő dologban is szinte mindig talál az ottani csapat ötletforrást, megoldást.

Bár számtalan helyen olvasható, hogy nem készítesz eladásra ilyen szerkezetet azért jogos a kérdés, hogy mi ennek az oka?
Egy termék eladásra való építésénél szerintem két szempontot kell figyelembe venni, az pedig hogy hülye és nő biztos legyen. Amit én csinálok, az gondozást igényel, szinte csak kísérletezgetek, nem merném hozzá nem értő kezekre bízni. Aki meg ért hozzá, az inkább elkészíti. Bár a vezérlőelektronikát összeépítve árulom, és gondolkodtam már, hogy most nyáron készítek egy nagyon egyszerű motion-cockpitot eladásra, csak nagyon drága már a szabadidőm. Ráadásul minden addig izgalmas, amíg az ember újdonságot fedez fel, és magának csinálja. Nem tudom milyen hamar utálnám meg az összeépítést, ha másnak gyártanám.
Rendszergazdának se mennék el, hiába imádom a számítógépemet bütykölgetni, hamar megutálnám a monoton problémamegoldást.

A cockpiteken kívül, a kormányodat és a pedálodat is átalakítottad. Mesélnél erről egy kicsit?
Igen, a kormánnyal hosszú utat jártam be. Készítettem saját kormánykereket, hogy rászerelhessem a LeoBodnar fokozat és fordulatszám kijelzőt. Persze itt közrejátszott, hogy a gyári G25 kormánykerék eltört egy Gran Turismo 5P baleset folyamán. Majd egy harminckettő és egy harmincöt centiméteres kormánykerékkel is kísérleteztem, az utóbbi vált be igazán. Viszont itt már érezhető volt, hogy a kormánytengely csapágyazása komoly veszélyben van, így egy tehermentesítő toldással, plusz csapágyakkal sikerült „részegbiztosra” alakítani.
A felkerülő gombok hasznosnak bizonyultak, így utólag belátva, hiába támogattam régebben a tiszteletre méltó a Spártai rendszert (2 gomb).
Páran meg is kerestek az évek folyamán kormány javításokkal, illetve volt olyan, akinek a Logitech Momo kormánykerekét szereltük rá a G25-re a megszokott fogás érdekében. Az utóbbi időkben a kormánycsapágy háza az, ami könnyen megadja magát. Vigyázzatok fiúk a kormányrángatásra, mert már csak G27 van a polcokon!
A pedállal az első változtatás az a Nixim mód volt, ami egy gumidarab elhelyezéséről szól a fékpedál belsejében. Ez persze hasznosnak bizonyult, de közelébe sem ér a lodacell-ás megoldásoknak. Saját pedál megépítésébe fogtam, ami az éppen elkövetkező tél, és a Fanatec pedál megjelenése és megvétele miatt, befejezetlenül áll még most is.
Ez a ClubSport pedál, elég nagy fejlődési lépcsőfok, nekem nagyon bevált, a bosszantó kis hibái ellenére is. Persze akkor is voltak sokkal komolyabb pedálok, és azóta van már a gyári G25 pedálhoz is jópár loadcell-ás mód. Próbáltam és szereltem is ilyet, nagyon ajánlom, és cserébe még viszonylag olcsó megoldás is.

Ehhez a szintű modoláshoz a kézügyesség már kevés. Elmondanád, hogy a civil életben mivel foglalkozol?
Gyerekkoromban mindig minden játékomat szétszedtem, édesapám támogatott benne avval a feltétellel, hogy össze is kell raknom, illetve sokat LEGO-ztam is. A FAY András autószerelő iskolában végeztem. Ezek közül bármelyik lehet a fő ok, vagy akár az összes, mert az iskola elvégzése óta kereskedelemmel foglalkozom.
A lényeg hogy nem szabad elszomorodni, ha valami elsőre nem sikerül. Bár én is sokszor a földhöz vágtam azt, amivel nem volt sikerélményem, de ha lenyugodtam, mindig ott motoszkált egy a fejemben, hogy próbáljam meg másképp.

Van valami terved, hogy mi lesz a következő amit elkészítesz? Esetleg van valami ami még hiányzik a tökéletes élményhez?
Sokat töröm a fejemet, hogy az ablaktörlő motorok helyett valami precízebb motor kellene használni. Sajnos a műanyag fogaskerekek miatt van 1-2mm-er kotyogása. Ez épp elég ahhoz, hogy a legfinomabb mozgásokat ne tudja átadni. Például, ha álló helyzetben rátapos az ember a gázpedálra, ott megmozdul a kocsiszekrény, és a szimulátor is követi egy kis dőléssel. Ez épp olyan pici mozgás, amiből nem jön vissza a szerkezet a lógás miatt, ez kicsit illúzió romboló, itt lehetne még javítani.
Vagy a motor cserén, vagy egy SimXperience szett beszerzésén gondolkodom. Az utóbbi az egyik legjobb áron lévő mozgó szimulátor a piacon, és az összes ülést mozgató rendszer közül a legjobb. Ez a szett SCN5 aktuátorokat használ, amik nem túl erősek (bár ide elég), de nagyon gyorsak, pontosak, és persze nagyon drágák.
Sajnos motor még nem találtam, ami jó lenne ablaktörlő motor helyett, csigakerekes áttétellel, 12V-on működőt.

Ha van szabadidőd azt legszívesebben mivel töltöd?
Most épp egy kicsit elragadtak a kaland játékok, – kicsit ilyen szempontból minden evő vagyok – autós részről az iRacers.hu futamokon próbálok most már rendszeresen részt venni.
De nem olyan könnyű igazodnom sem, mivel a napokban lett a lányom 6 hónapos, és hogy megőrizzem a családi békét, keveset tudok csak a gép előtt ülni, akármilyen engedékeny is azért a kedvesem. Ő az én szemem fénye, és így gondolom érthető, ha a műhelybe már nehezebben fogok kijutni, ráadásul a gyereknevelés is újdonság számomra.

Toya: Szimulátorozás, régi játékok gyűjtése és egy állandó kiállítás létrehozásának álma. http://www.hsw.hu http://jatekmuzeum.blog.hu
Related Post