X

Arc Team G-25E booster circuit

Két év elteltével, nehezen rávettem magam, hogy megrendeljem ezt a csodabogár szettet….

Korábban csak egy olyan videó volt közkézen (a mai napig sem igazán változott), ahol azt lehetett látni, hogy a kormány sokkal gyorsabban kalibrál bekapcsoláskor. Ebből lehetett arra következtetni, hogy nagyon erős lett, ami a vizsgálódás alapján be is igazolódott.  A gyári két kis körömpiszoknyi IC-be redukált “Power MOSFET” helyett, négy testes végfokot kapott, illetve 24V 1A helyett, 48V-os 3A es tápegységet. A kívülről pedig, – ami az egyetlen jól látható jele az upgrade-nek –  két ventilátort, ami a túlhevüléstől óvja meg a motorokat.

A reklámszöveg, arról győzködi a vásárlókat, hogy egy felső kategóriás készülék lesz így a Logitech G25/G27-ből, és ezért mindössze a kormányuk árát kell újra kifizetni. Ez igencsak jó arány, ha azt nézzük, hogy árban a legközelebb álló felső kategóriájú vezérlők, 2000€ környékén érhetőek el.

Több opció is választható, lehet egy már átalakított kormányt is rendelni, vagy csak elpostázni nekik a miénket. Ők elvégzik a szükséges modifikációkat, és visszaküldik nekünk. Lehetőséget adnak a vállalkozó szellemű embereknek, magukra vállalni a forrasztgatás, átalakítás terheit, és csak a szükséges alkatrészeket megrendelni, ami nagy mértékben csökkenti a költségeket. Akkoriban amikor számoltam, ez még mindig 269€-s árat jelentett, áfával és egy 39€-nyi postázási költséggel együtt.

Olyan okfejtés miatt vetettem el ezt akkoriban, hogy felesleges plusz erő a G25-nek, így is el tud fárasztani, ha nem veszem lejjebb az FFB erőket. Nem igazán hittem benne, hogy csak ennyiről szólna egy komolyabb kategóriájú kormány.

Pár héttel ezelőtt láttam egy videót, ami Leo Bodnar készülő kormányáról szól. Ő igazából már évek óta ígérgeti ezt, magát a vezérlő panelt. Amire csak egy nagy Motort kell kötnünk közvetlenül, és minden mást az elektronika és a robosztus motor intéz el.

A videót megnézve, leesett az állam. Még soha nem láttam ennyire élő, hihető kormányreakciókat játéktól, maximum csakis élő közvetítésnél. És ráadásul ezt egy nem is túl jó FFB-érzéssel, futómű fizikával rendelkező engine-től.

Az elv nagyszerű, jól fejleszthető, könnyen kivitelezhető. A megjelenési dátum ígéretek alapján közeledik, viszont a felhasznált alkatrészek ára (táp+motor+elektronika), állítólag a 2000$ fogja megcélozni. Ezt persze nem igazán tartom számomra elérhető kategóriának.

Ekkor, kicsit elszontyolodva látogattam el a G-25E mód honlapjára, – két év elteltével – hátha változott az ára. Örömmel láttam, hogy készült egy még kisebb/olcsóbb csomag azóta, közel 100€-val barátibb áron. Ennek oka, hogy minden alkatrészt magunknak kell beszerezni. A csomag lelkét – amit kis műanyag házba rejtve kapunk, műgyantával kiöntve, jól titokban tartva – küldik, nekünk a tápot, ventilátorokat, pár bárhol kapható elektronikai alkatrészt, és vezetéket magunknak kell beszerezni. Ez pontosan 136.80€-t jelentett áfával, de a posta költség valahogy nem akart kiderülni.

Találtam közben egy élménybeszámolót, amit egy Playseat cockpit tulajdonos írt. Meggyőző volt ahogy azt állította, hogy – olyan apró – eddig nem is érezhető erők jelentek meg a kormányon, amik hihetetlenül élővé tették az autó futóművét. A kormánykeréken át, ilyet még sosem érzett a játékok alatt, és sokat javult is a vezetési képessége. Mindent csúszásra utaló jelet hamarabb érzett meg a kormányon, mint ahogy azt a képernyőn észrevenné. Szkeptikusan fogadtam a beszámolót, mivel az ARC Team honlapján található meg, de mégis elég volt ennyi lökés…

Postaköltséghez visszatérve, próbálhattam megrendelni bármilyen böngészőből, operációs rendszerrel, napszakban, felhasználónévvel, postázandó cím variálásával átverni a – szerintem – hibásan működő webshopot, nem engedett a végére.
A második pontban kérte, hogy válasszak az alábbi listából szállítás opciót, csak nem volt lista, egyedül egy tovább gomb. Ilyenkor persze egy hibaüzenettel elutasított, hogy nem választottam, még olaszul is végigcsináltam – próba kép – , nem is egyszer.

Maradt az a lehetőségem, hogy kapcsolatba lépjek velük, na ez se ment könnyen. A honlapon az erre alkalmas beírómezőbe – tíz perc tesztelgetés után kiderült – se pontot, se vessző, se sortörést nem üthettem, csak mint a “bunkó fórumozó” egy sorba írhattam le mi bajom. Nyolc-kilenc levélváltás után – szerintem meg voltak győződve róla, hogy szellemileg sérült vagyok, hogy egy ilyet sem tudok megrendelni – eljutottunk oda, hogy levélben oldottuk meg. Választhattam a 40€-s, 4-5 munkanap alatt ideérkezős csomagkövetéses, és a szimpla-lassú 15€-s postaköltség között. Olaszországról van szó, és mivel oda-vissza ez a 40€ fedezte is volna a benzinköltséget, így inkább az olcsóbb megoldás mellett döntöttem, így pontosan 153€ lett a vége. Három nappal később meg is érkezett…

A kiszolgáló elektronikával – amit magamnak kell beszerezni – nem is volt sok gond. A tápegységet magyar kereskedők olyan húsz-ezer forintért tudták volna megrendelni. Ebben az esetben, kár lett volna spórolnom a kisebbik csomaggal, itt be is bukhattam volna az egészet, de az Ebay-en találtam 48V-os, 150W-os, épp megfelelő verziót. Ráadásul ingyenes kiszállítással Kínából, 30$-ért. Azért is kifejezetten ez a táp a nyerő, mert ezt lehet a motorok élettartamának megőrzése érdekében, visszavenni 42V-ra. Ez is megjött egy hét alatt, ellentétben az ígért két héttel…

Motor túlmelegedés ellen, kis extra védelemként pedig rendeltem két hűtőbordát, ami átölelve a motorokat, jóval nagyobb hatásfokot biztosít a ventilátorok munkájához. A fórum, ahol rátaláltam erre a megoldásra, az alap kormány hűtéséről tartott eszmecserét, ők a ventilátoros verziót nézegették. Nem mondom, hogy az a három éves kormányom ne lett volna meg e-nélkül, de biztos van ahol az intenzív használat miatt, ajánlott lehet. A G25 motorjának mérete megegyezik, a távirányító autókban használtak méretével, ez bármelyik modellboltban is biztos beszerezhető, bár vakon hiszem, hogy nem ennyiért…

Pár ellenállás, kondi, két ventilátor, kapcsoló, meg egy biztosíték amit vennem kellett még, nem egészen ezerötszáz forint értékben.

A szett megrendelhető G25 vagy G27 kormányhoz is, a kettő csomag között szerintem semmi különbség nincs. Azért is gondolom így, mert nekem G27-es csomagot számláztak, amikor erre felhívtam a figyelmüket azt írták, jót fogok kapni, ne izguljak. Illetve az átépítési dokumentáció amit küldtek, nincs megkülönböztetve melyik kormányhoz való.  Természetesen a tévedés jogát, fenntartom.

Miután minden alkatrész megjött, jöhetett egy skicc, a 76 lépésből álló folyamatról, mert nem volt átlátható első pillantásra.

Az átépítésről nem akarok nagyon mélyen beszámolni, négy óra alatt kényelmesen megvolt. Aki erre adja a fejét, annak annyit megjegyeznék, hogy csak nagyon jó forrasztópákával álljon neki. Az enyém nem épp egy Weller csúcsminőségű forrasztóállomás, (csak 48W-os) de eddig még sosem hagyott cserben, bármit is akartam szétszedni. Most szükségem volt a legnagyobb fejre, amit – szerencsémre – megvettem még korábban, egyszer sem használtam azóta. Olyan méretű, mint egy kisebb csavarhúzó, és így is a maximális hőmérsékleti állásra kellet feltekerni a szabályzót (420°). Csak így sikerült megolvasztani a gyári panelen az ónt úgy, hogy rákevertem még egy kis sajátot is. Gondolom az ólommentes technológia miatt lehetett ennyire makacs az anyag amit használtak.

A ventilátorok, a kapcsoló meg a biztosíték, a levehető burkolatba kerül, ezért egy gyors csatlakozót érdemes használni, a három eret átvezetni.

Majd a panelt visszaszerelve, könnyedén mindent el kell rendezgetni, nem szűk a hely, minden kényelmesen elfér.A ventilátoron át kívülről, jól látszódnak a hűtőbordák a motoron.

Két dolog miatt aggódom egy picit.

Az én G25-ös kormányom nem éppen egy mai darab. Létezik is egy olyan leírás amely arról beszél, hogy az ilyen korban lévő motorokat érdemes szétszedni. Kitisztítani a koszt, első sorban a szénkefe vájataiból mert megszorulhat, és leéghet. Én ezt nem tettem meg, nem volt lelkem a motor házát szétfeszíteni, majd akkor nézek ennek a problémának a szemébe, ha eljön.

Rengeteg törött csapágyházú kormánnyal is találkoztam már. Szerencsére az enyém még nincs elrepedve sem, de sokaknak jött elő ez a jelenség, még a szerkezet egy éves kora előtt. Valószínű az tesz neki a legrosszabbat, ha úgy kelünk ki, illetve szállunk be az ülésbe, hogy közben a kormánykeréken támaszkodunk.

Ezt a hibát úgy lehet könnyen leellenőrizni szétszedés nélkül, hogy fel-le megpróbáljuk megmozgatni a kormánykereket. Ha észlelünk pár milliméter játékot, lógást, akkor sajnos ez a betegség a mi kormányunkat is utolérte.

 Nagyon nehéz egy videón megmutatni azt, hogy milyen is lett az FFB, főleg hogy nincs két kormányom egyszerre. Ezt igazán csak érezni lehet, de megpróbálkozok én is egy ilyennel, hátha látszik belőle valami.

Itt következne most az élménybeszámoló, sajnos egyszerűen nincs időm letesztelni rendesen. Ráadásul nem versenyeztem közel fél éve rendesen. Az a harminc perc, amit vezettem az új megoldással, vegyes érzéseket kelt bennem. Természetesen erősebb lett, és jobban él a kormány, jobban érezni mindent ami az autó alatt van, de hogy ez megér-e negyven ezer forintot, arra nem esküdnék meg. Sajnos nem tudom egy ECCI, FREX, BRD vagy VPP kormány milyen élményt ad. Lehet már közel járok, lehet még nagyon messze.

Ráadásul ismerem magamat, csomó mindenbe belevágok, befejezem, majd mint aki jól végezte dolgát, félrerakom, és később amikor lesz hangulatom előveszem. Akkor fogom csak majd igazán élvezni.

Szerencsémre mások, – kíváncsi vállalkozók – ellátogatnak hozzám próba végett. Majd az ő szavaikat felhasználva, megírom a beszámolót, és elkészítem a videót. Arra még egy hetet kell várnotok.

Az átalakítás kellős közepén jelent meg egy teszt, az Inside Sim Racing-től. Hirtelen nem értettem, miért ennyi idővel a megjelenés után foglalkoznak ők is a témával. Azon felkacagtam, amikor azt írták előnynek, hogy a ventilátorok miatt nagyon vagány lesz a modifikált kormány kinézete.

Azért annak örülök, hogy nekem picit szebben sikerült dolgoznom.

Az ARC Team a nagyon komoly szimulátoros rendszereiről híres csapat, árulnak és bérbe is adnak akár teljes szimulátorokat. Az áruk persze a felső kategóriához igazodik…

Pointer

Toya: Szimulátorozás, régi játékok gyűjtése és egy állandó kiállítás létrehozásának álma. http://www.hsw.hu http://jatekmuzeum.blog.hu
Related Post